fbpx

Rozdíl mezi freelancerem, agenturou a in-house

Natálie Kocichová

Rozdíl mezi freelancerem, agenturou a in-house

Zvažujete, zda je pro vaši komunikaci nejlepší in-house pracovník, freelancer nebo specializovaná agentura? Výběr závisí na mnoha různých faktorech, jako je například velikost firmy a její zaměření nebo také na tom, jaký je její rozpočet a konkurenceschopnost. Pokud vlastníte například malou pekárnu na vesničce s 1 000 obyvateli, nejspíš si vystačíte na sociální sítě sami. V opačném případě, provozujete-li podnik, ve kterém chcete vynikat obsahem, profesionální zastoupení je pro vás ideální volbou.

Pojďme se ale společně podívat na plusy a mínusy těchto forem spolupráce.

IN-HOUSE : kdo to vůbec je?

Jsou to vlastní reklamní nebo komunikační zaměstnanci firmy, kteří jsou schopní poskytovat komplexní služby. Tato varianta je vhodná pro podniky, které chtějí mít své marketéry hned po ruce a nechtějí externě komunikovat s agenturou nebo freelancerem.

Výhody IN-HOUSE

  • Hlavní výhodou In-house pracovníka je to, že je tady jenom pro vás. Můžete ho kdykoliv úkolovat, oslovit a formovat. Interní pracovník vám pravděpodobně nikdy neřekne, že momentálně nemá čas.
  • Vidí vaši firmu aktuálně, má přehled o dění a disponuje znalostmi z vašeho oboru.
  • Je většinou levnější. Pokud pro svého pracovníka najdete dostatečné využití v rámci jeho pracovní doby, vyjde vás to na rozumnou cenu.
  • Je flexibilnější a dostupnější. V případě, kdy potřebujete vytvořit texty nebo články na web, můžete si kdykoliv s In-house pracovníkem sednout a domluvit se na okamžité realizaci.

Nevýhody IN-HOUSE

  • Potřebuje zázemí a výbavu ve vaší firmě. Ze začátku je třeba investovat do základního vybavení a potřebných softwarů.
  • Důležitý je osobní rozvoj a motivace. O své pracovníky se musíte starat, neustále je motivovat a zařizovat odborné školení. Pokud toto neučiníte, nikam se výrazně neposunou. V marketingu je zásadní neustále se vzdělávat, sledovat trendy a nezaspat dobu.
  • Není dostupný během dovolené a nemoci. Tato situace se v případě využití agentury, kdy pracovníka vždy někdo zastoupí, výrazně liší. Vaše firma totiž přijde o svého In-house zaměstnance i na několik týdnů, kdy svou práci pak další neurčitou dobu dohání a komunikace tak není stabilní.
  • Nemůže to dělat každý. Často se stává, že firmy na tuto funkci zaměstnají pracovníky, kteří marketingu vůbec nerozumí. Toto bývá hlavním kamenem úrazu, při zpochybňování funkčnosti tohoto oboru.
  • Není specialistou na všechny oblasti. In-house nemůže být excelentní úplně ve všem. Musí mít široký rozhled, ale své znalosti už není schopen prohlubovat úplně ve všech oblastech marketingu. Oproti tomu v agentuře pracují různí specialisté, kteří se vzdělávají pouze v oblasti, kterou mají na starost.

FREELANCER

Pro koho je tato volba přínosem? Typicky pro firmu o několika zaměstnancích, který má omezený rozpočet a nemůže si dovolit zaplatit práci agentury ani in-house řešení.

Výhody FREELANCERA

  • Úzká specializace (např. na grafiku, soc. sítě, performance). Toto může být výhodou i nevýhodou, jelikož se Freelancer zaměřuje pouze na jednu konkrétní oblast v oboru a není pro něj možné, aby byl vynikající ve všech marketingových oblastech.
  • Práce z domova. Pro vykonávání zadané práce nepotřebuje žádné zázemí ani trvalé místo ve vaší kanceláři

Nevýhody FREELANCERA

  • Nezastupitelnost. Když se freelancer rozhodne odjet třeba na dovolenou, nemá žádného kolegu, který by byl schopen za něj nárazově zaskočit. Někteří freelanceři mají zajištěné řešení v případě krizové situace. Problémem je předání všech informací a pohledů na kampaně klientů.
  • Sklony k prokrastinaci. Práce z domova může freelancera často demotivovat a zbytečně rozptylovat. Důležitá je správná komunikace a nastolení deadlinů domluvené práce.
  • Menší stabilita. Protože práce na volné noze závisí na dosažení dostatečného počtu klientů, mnoho nezávislých pracovníků má menší finanční stabilitu a menší záruku budoucí práce než zaměstnanci firmy.
  • Úzká specializace. Protože freelancer pracuje sám, řeší pouze určitou část marketingu, na kterou se specializuje. Pokud by jeho zaměření bylo širší, pravděpodobně nebude stíhat sledování všech nejnovějších trendů ve všech oblastech.

I freelancerů je několik typů. Najdete mezi nimi špičky v oboru i začátečníky, kteří prošli jedním školením a už nabízejí své služby jako profesionálové. Výhodou rozhodně je, že víte, s kým jednáte, najímáte si na práci jednoho člověka.

AGENTURNÍ ŘEŠENÍ

Zkušený tým specialistů na jednotlivé oblasti marketingu, který vám zajistí kvalitní služby. Jaké jsou výhody a nevýhody?

Výhody AGENTURY

  • Zajistí vám komplexní služby. Agentura vám dokáže zařídit vše od grafiky po proces projektového řízení, tudíž se sami nemusíte o nic starat.
  • Má nadhled a zkušenosti. Agentura pracuje pro mnoho klientů, může tak využít pro vaši firmu to nejlepší, co se za své působení naučila.
  • Nebere si nemocenskou. Výhodou je početný tým, který se dokáže vzájemně zastoupit. Takže se nemusíte bát o pozastavení nabízených služeb, vždy jsou připraveni vám pomoci.
  • Vzdělání. Agentura podporuje a motivuje své zaměstnance, aby se v oboru vzdělávali. Pokud máte zaměstnance in-house, je na vás, abyste se postarali o jeho vzdělání a motivaci. Freelancera, který pracuje sám za sebe, si vše obstarává sám, tudíž může ztrácet motivaci se dále posouvat.
  • Platíte jen za vykonanou práci. Agentura si fakturuje hodinovou práci. Nemusíte tedy, tak jako u in-house pracovníka, proplácet dovolenou ani interní hodiny.
  • Najímáte si specialisty. Agentura je složení specialistů na různé oblasti marketingu (webař, grafik, content manager, …), kteří své znalosti neustále prohlubují a sledují nejnovější trendy. Služby tak budou vysoce kvalitní.
Nevýhody AGENTURY
  • Bez komunikace cesta k úspěchu nevede. Bez kvalitních materiálů a komunikace s klienty agentura z dlouhodobého hlediska nedokáže tvořit kvalitní obsah. Bude tedy nezbytné po celou dobu spolupráce s agenturou komunikovat. Nejlepším řešením je pověření jednoho vašeho zaměstnance, který bude za komunikaci zodpovědný.
  • Za kvalitu si člověk připlatí. Agentura bývá v přepočtu dražší než práce In-house pracovníka, ale za to výrazně kvalitnější.

Pokud chcete pro vaši firmu to nejlepší a zaujala vás práce agentury, neváhejte nás oslovit.

Další články...