Co vše musíte umět, abyste dokázali sociální sítě spravovat na 100 %

Igor Kluziok

“Přidat příspěvek na sociální sítě umí každy. Vyfotím to na iPhone, dyť to je dneska jak zrcadlovka. Texty lidi nečtou.” Taky jste to už slyšeli, ba dokonce si to sami myslíte? Není to tak! Ukážeme vám, že správa soc. sítí je trochu složitější, než se zdá. Co vše byste měli umět?

ANALYZOVAT

Jste si jistí vaším postavením?

Předtím, než se pustíte do jakékoli další činnosti, byste měli umět odpovědět na mnoho otázek: Kdo jsem? Co prodávám? Komu to prodávám? Jake stávající marketingové aktivity jsem dělal/a doposud? Co je mou silnou stránkou a co naopak slabou? Kdo je konkurence? A mnoho dalších…

Důležité však je, že to není pouze o tom, že si myslíte, že to tak je, ale musíte si to ověřit (zanalyzovat) 

Jste si jistí, že vaše podnikání patří na sociální sítě?

Dobrá! Dejme tomu, že jste si ujasnili svou pozici a víte, kdo je vaší cílovou skupinou.

Pokud prodáváte designové dudlíky, tak to budou například ženy ve věku od  20 – 40 let, které mají malé miminko. Gratulujeme, máte produkt jako dělaný na sociální sítě.

Ale pozor, představte si, že vaší cílovou skupinu budou tvořit starší lidé ve věku 60+ . Bude mít smysl denně přispívat na váš instagramový profil? Ne!

Zamyslete se proto, jestli je vaše cílová skupina opravdu na sociálních sítích, a nebo byste se měli raději zaměřit na jiné kanály jako například PPC kampaně na Googlu, YouTube či outdoorové reklamy.

PLÁNOVAT

Máte jasnou a měřitelnou strategii sociálních sítí?

Bez této části se neobejdete. Před každou aktivitou byste měli jasně vědět, co a proč děláte. Navíc byste si měli přesně stanovit MĚŘITELNÉ cíle. Protože jak jinak zjistíte, že vaše strategie funguje? Cílem může být například: Zvednout tržby z Facebooku o 10% v následujícím kvartálu nebo zvýšit zapojení u příspěvku v průměru o 5%.

Plánujte obsah!

 Nejenže vám to usnadní práci a v konečném důsledku ušetří čas, ale alespoň budete vědět co, kam a proč budete sdílet. K tomu vám může posloužit například jednoduchá tabulka vytvořená v Excelu, případně na Google disku či placená služba jako například Zoomsphere.

MÍT KREATIVNÍHO DUCHA

Jak jste na tom s focením?

Pokud se chystáte fotit příspěvky telefonem, tak rovnou tento článek můžete zavřít. I když stále více lidí zastává názor, že na běžné příspěvky postačí slušný telefon s foťákem, já nesouhlasím. Fotky musí vyvolávat emoce a vyprávět příběhy, což se vám s mobilem moc nepodaří. O tom proč fotit foťákem a ne mobilem se také rozepsal náš kolega zde.

Pozor! Fotky musí zůstat autentické, ale kvalitní. Nejlepší fotky na sociální sítě jsou ty, které jsou kompromisem amatérské fotografie z telefonu a profi fotkou z fotobanky.

Vymakané komerční texty nefungují! Jak je na tom vaše copy?

Ach ty texty. ☹ Přiznávám, tohle je má slabá parketa. Proto jsme si do týmu přizvali kolegu Dominika , který je má v malíku. 

Dlouhé komerční sdělení na sociálních sítích díru do světa neudělají. Texty holt musí být kreativní, humorné a musí zaujmout.

„Pište text tak, aby na první pohled nebylo poznat, že někomu chcete něco prodat“

DOSTAT OBSAH MEZI LIDI

Víte, jak funguje algoritmus?

Kolik příspěvků si přečtete při rolování zdí? Nevíte? Já vám to řeknu.  V průměru 10-15 a z toho většina z nich pochází od vašich přátel. Algoritmus Facebooku je tak složitý, že jej snad nezná nikdo.  Hodnotí vaše příspěvky na základě X kritérií jako například zapojení uživatelů, jestli se jedná o firemní nebo soukromý profil (soukromé upřednostňuje), jaký rank má vaše fb stránka a mnoho dalšího. Z toho vyplývá, že máte opravdu malou šanci, že se vaše příspěvky budou šířit pouze organicky.

Sponzorované příspěvky.

Zapomeňte na tlačítko PROMOTE! Pokud chcete, aby vaše sítě opravdu fungovaly, musíte jít trochu složitější cestou (přes správce reklam). Facebookové reklamy jsou samy o sobě dosti rozsáhlá disciplína, rádi bychom vám však vysvětlili, v čem jsou přínosné.  Jak jsme již psali výše, organický dosah není nikterak závratný, avšak příspěvky, které postujete na zeď slouží k práci s publikem, které vás už zná a to jsou vaši skalní fanoušci (i přesto se tyto příspěvky zobrazí méně než 10 % z nich). Placené kampaně však zajistí přesah a vy tak získáte nové stoupence, se kterými můžete pracovat dále.

Podobná publika

Navíc je Facebook natolik inteligentní, že nabízí funkce, jako je například tvorba podobných publik (lookalike). Tzn. že pokud nasbíráte dostatek uživatelů (např. lidé, kteří si zobrazili podstránku “kariéra” na vašem webu nebo si stáhli e-book) a vytvoříte podobné publikum, facebook vyhledá lidi, kteří tvoří nejpřesnější shodu a těm poté můžete doručovat reklamu. Toto lze například využít v HR (do budoucna odkaz na článek HR marketing) nebo v B2B, kde byste jinak cílili dosti obtížně.

MĚŘIT A VYHODNOCOVAT

Neměříš? A vyděláváš?

Je to stejné jako v podnikání – obrat můžete mít vysoký, ale zisk nula. Proto je důležité veškeré vaše snažení vyhodnocovat. Jak na to? Naštěstí pro sociální sítě existují nástroje, které vám s tím pomohou. Mezi ty nejzákladnější patří například Facebook Insights (přehledy), Správce reklam, kde najdete metriky reklam a pro ty pokročilejší jsou tady Google Analytics. Ty vám již jsou schopny říct komplexnější informace. Například, jak se lidé chovají na vašem webu, jaké je jejich složení aj.

Samozřejmě existují i aplikace třetích stran, ale tím vás zatěžovat nebudeme.

Které metriky jsou pro vás klíčové?

Odpověď na tuto otázku byste již měli znát z plánování! Neexistuje přesná odpověď, jelikož každá potřebuje měřit něco jiného. Uveďme si alespoň příklad:

Máte zbrusu nový web, na který potřebujete dostat první návštěvníky, se kterými můžete dále pracovat, abyste je přivedli k nákupu. Jistě neuspokojí, že 1000 zobrazení vaší reklamy stojí 15 Kč (CPM)1, ale váš web nikdo nenavštívil. V tuto chvíli by vás mělo zajímat například, kolik vás vyjde jeden proklik (CPC)2 nebo jaká je míra proklikanosti (CTR)3.

(CPM)1 – cost per mile – cena za 1000 zobrazení
(CPC)2 –  cost per click – cena za proklik
(CTR)3– click through rate – poměr prokliku/impresí (%)

V jiném případě se snažíte prozkoumat, jak si vede váš obsah. Tady vás bude například zajímat míra zaujetí příspěvků, abyste mohli vyhodnotit, co vaši cílovou skupinu zajímá.

Jak jsem již říkal, vše záleží na tom, co je pro vás důležité a čeho chcete dosáhnout.

Svět sociálních sítí se neustále vyvíjí, a tak musíte být pořád na pozoru! Každodenní vzdělávání ohledně sociálních sítí by tak mělo být vaším denodenním zaměstnáním. Jen tak můžete držet tempo s novinkami, které přichází každým okamžikem. 

Není to zkrátka tak snadné, jak to vypadá! Rádi vám s tím ale poradíme, stačí když nás kontaktujete na e-mailu woxo@woxo.cz a my zodpovíme vaše dotazy.

Další články...