fbpx

Co vše musíte umět, abyste dokázali sociální sítě spravovat na 100 %

Igor Kluziok

Přidat příspěvek na sociální sítě umí každý. Vyfotím to na iPhone, dyť to je dneska jak zrcadlovka. Texty lidi nečtou.“ Taky jste to už slyšeli, ba dokonce si to sami myslíte? Není to tak! Ukážeme vám, že správa sociálních sítí je trochu složitější, než se zdá. Teda v případě, že ji chcete dělat dobře. Co vše byste měli znát a umět?

Sociální sítě už dávno neslouží pouze k zábavě a propojování rodiny a kamarádů. V dnešní době jsou sítě skvělým prostředkem, jak komunikovat se svými zákazníky, poskytovat jim užitečné informace a v neposlední řadě je nalákat ke koupi. Jak na správu sociálních sítí, aby byla vaše práce efektivní a měla dosah?

ANALYZOVAT

Jste si jistí vaším postavením?

Poté, co si založíte profil, je důležité ujasnit si několik základních věcí. Měli byste umět odpovědět na otázky typu: Kdo jsem? Co prodávám? Komu to prodávám? Jaké stávající marketingové aktivity jsem dělal/a doposud? Co je mou silnou stránkou a co naopak slabou? Kdo je konkurence? A mnoho dalších…

Důležité je, abyste dokázali odpovědi podpořit také konkrétními daty, které budou potvrzovat vaše tvrzení. (zanalyzovat) Sítě totiž nelze dělat pouze pocitově, ale pojí se s nimi i data, grafy a statistiky.

A opravdu patří vaše podnikání na sociální sítě?

Dobrá! Dejme tomu, že jste si ujasnili svou pozici a víte, kdo je vaší cílovou skupinou.

Pokud prodáváte designové dudlíky, tak to budou například ženy ve věku od 20 do 40 let, které mají malé miminko. Gratulujeme, máte produkt jako dělaný na sociální sítě.

Ale pozor, představte si, že vaši cílovou skupinu budou tvořit starší lidé ve věku 60+ . Bude mít smysl denně přispívat na váš instagramový profil? Ne!

Zamyslete se proto, jestli je vaše cílová skupina opravdu na sociálních sítích, a nebo byste se měli raději zaměřit na jiné kanály jako například PPC kampaně na Googlu, YouTube či outdoorové reklamy.

Tvořte obsah na míru

Analýza vaší cílové skupiny je klíčovou i pro samotnou tvorbu obsahu. Forma i obsah sdělení by měly odpovídat tomu, co daná skupina očekává a co ji zajímá. Je proto důležité vaše zákazníky opravdu dobře poznat a zjistit, jaké mají potřeby či jak se na sítích chovají. Určitě se shodneme na tom, že bude vypadat jinak příspěvek pro teenagery a jinak pro osoby ve středním věku.

Zaujaly by vás vaše vlastní příspěvky?

Zaměřte se na kvalitu příspěvků a na to, aby byly pro vaše sledující přínosné. Informace, která je nezajímavá zkrátka nezaujme a může degradovat další postavení vašich příspěvků. Proto je dobré kombinovat různé formy a způsoby zpracování reklam a postů.

PLÁNOVAT

Máte jasnou a měřitelnou strategii sociálních sítí?

Bez této části se neobejdete. Před každou aktivitou byste měli jasně vědět, co a proč děláte. Podle toho, co od sociálních sítí očekáváte, si vytvořte MĚŘITELNÉ cíle. Ty by měly odrážet to, čeho chcete správou svého firemního profilu dosáhnout. Chcete zvednout prodeje? A o kolik? Nebo potřebujete zvýšit zapojení u příspěvku v průměru o 5 %?

Jen pomocí měřitelných cílů dokážete snadno zjistit, jak moc se vám váš plán daří plnit, případně jak rychle a za jakou částku.

Plánujte obsah!

Plánováním obsahu zamezíte situaci, kdy nevíte, co dál, a váš profil začne stagnovat. Jakmile máte příspěvky naplánované s určitou časovou rezervou, budete mít dostatečný prostor pro tvorbu dalšího kvalitního obsahu.

Díky plánování nebudete muset neustále myslet na zveřejňování a budete se moci věnovat jiným věcem. Nejenže vám to usnadní práci i čas, ale budete také přesně vědět, co, kam a proč budete sdílet. K tomu vám může posloužit například jednoduchá tabulka vytvořená v Excelu, případně na Google disku či placená služba jako například Zoomsphere.

MÍT KREATIVNÍHO DUCHA

Jak jste na tom s focením?

Focení telefonem je dnes nešvarem, který dělá z každého druhého majitele profesionálního fotografa. Pravdou je, že fotky zachycené telefonem se hodí na váš firemní profil jen v některých výjimečných případech.

Ačkoliv musí být fotky autentické a předávat nějaký pocit, měly by být zároveň kvalitní a jednotně zpracované tak, aby byly v souladu s vaší prezentací na sítích. O tom proč fotit foťákem a ne mobilem se také rozepsal náš kolega zde.

Nejlepší výsledek je vždy zlatá střední cesta, někde mezi profesionální ateliérovou fotografií a amatérskou fotkou z telefonu.

Důležité zkrátka je, aby byly vámi sdílené obrázky originální a nestahované z fotobanky.

Dokonalé komerční popisky nefungují! Text musí být sexy

Dobrá fotografie ještě dobrý příspěvek nedělá, potřebujete ji totiž doplnit skvělým a přitažlivým textem.

Dlouhé komerční sdělení na sociálních sítích díru do světa neudělají, většině lidí se při vidině dlouhého textu zatočí hlava nebo během čtení po chvilce ztratí pozornost. Zaměřte se tedy naopak na stručnost a jasnost. Text ke každému příspěvku by měl být kreativní, humorný a měl by zaujmout a nebýt pouze slovní vatou k hezkým fotografiím.

Ačkoliv by měly být popisky jasné a srozumitelné, to, že svůj produkt nebo službu chcete prodat, nemusí křičet do světa. Zákazníci to stejně tak nějak tuší, takže jim to nemusíte doslova nutit. Zkuste svůj záměr schovat do kreativního obalu, informace, která bude pro příjemce užitečná.

„Pište text tak, aby na první pohled nebylo poznat, že někomu chcete něco prodat“

DOSTAT OBSAH MEZI LIDI

Víte, jak funguje algoritmus?

Organický dosah, díky kterému jste mohli v minulosti jedním příspěvkem oslovit celou řadu uživatelů, už téměř neexistuje.

Algoritmus Facebooku a Instagramu je tak složitý, že jej nezná snad nikdo. Jisté je, že na sociálních sítí už je takové množství uživatelů a vyprodukovaných příspěvků, že tyto platformy musí řídit to, co vám budou na zdi ukazovat. A je logické, že mezi příspěvky vašich blízkých budou primárně řadit placený obsah.

Facebook i Instagram se v organickém dosahu řídí mnoha proměnnými, které lze jen těžko všechny rozluštit. Z toho vyplývá, že máte opravdu malou šanci, že se vaše příspěvky budou šířit pouze organicky. V tuto chvíli tedy přichází na řadu placená propagace.

Sponzorované příspěvky.

Pokud chcete, aby vaše sítě opravdu fungovaly, musíte jít trochu složitější cestou. Facebookové reklamy jsou samy o sobě dosti rozsáhlá disciplína, rádi bychom vám však vysvětlili, v čem jsou přínosné.

Jak jsme již psali výše, organický dosah není nikterak závratný, i přes to jsou příspěvky, které postujete na zeď, stále důležité. Slouží totiž k práci s publikem, které vás už zná, a tvoří jej vaši skalní fanoušci (i přesto se tyto příspěvky zobrazí méně než 10 % z nich).

Placené kampaně však zajistí přesah a oslovíte další skupinu lidí a získáte nové stoupence, se kterými můžete pracovat dále.

Podobná publika

Facebook je navíc natolik inteligentní, že vám dokáže najít přesně takové uživatele, které potřebujete, a to pomocí „lookalike audience“. Jednoduše si tuto tvorbu podobných publik představte tak, že zkopírujete vlastnosti a charakteristiky zákazníků, kteří u vás již nakoupili, a najdete je u jiných lidí.

U podobného publika je mnohem vyšší pravděpodobnost, že ho zaujme váš obsah a bude na něj nějak reagovat. Je také výhodnější na něj cílit reklamu. K rozšíření této sítě potřebujete pouze e-mail a jméno nebo telefonní číslo zákazníka, Facebook poté dokáže podle podobných kritérií najít další profily s co největší shodou.

Tuto funkci nevyužijete jen u hledání nových klientů, ale také V HR při náboru nových kolegů, kde dokážete zacílit na konkrétní publikum o dost přesněji.

MĚŘIT A VYHODNOCOVAT

Neměříte? A vyděláváte?

Je to stejné jako v podnikání – obrat můžete mít vysoký, ale zisk nula. Proto je důležité veškeré vaše snažení vyhodnocovat. Jak na to? Naštěstí pro sociální sítě existují nástroje, které vám s tím pomohou. Mezi ty nejzákladnější patří například Facebook Insights (přehledy)Správce reklam, kde najdete metriky reklam a pro ty pokročilejší jsou tady Google Analytics. Ty vám jsou schopny říct komplexnější informace. Například, jak se lidé chovají na vašem webu, jaké je jejich složení a mnoho dalšího.

Které metriky jsou pro vás klíčové?

To, která metrika je pro vás důležitá, je velmi individuální a odvíjí se od toho, co přesně potřebujete. Můžeme rozlišovat například cenu za 1000 zobrazení, za proklik nebo poměr prokliku a impresí

Pojďme si to ukázat na jednoduchém příkladu:

Máte zbrusu nový web, na který potřebujete dostat první návštěvníky, s nimiž můžete dále pracovat, abyste je přivedli k nákupu. Jistě vás neuspokojí, že 1000 zobrazení vaší reklamy stojí 15 Kč (CPM)1, ale váš web nikdo nenavštívil.

V tuto chvíli by vás mělo zajímat například to, kolik vás vyjde jeden proklik (CPC)2 nebo jaká je míra proklikanosti (CTR)3.

(CPM)1 – cost per mile – cena za 1000 zobrazení
(CPC)2 –  cost per click – cena za proklik
(CTR)3– click through rate – poměr prokliku/impresí (%)

V jiném případě se snažíte prozkoumat, jak si vede váš obsah. Tady vás bude například zajímat míra zaujetí příspěvků, abyste mohli vyhodnotit, co vaši cílovou skupinu zajímá.

Vše se zkrátka opět odvíjí od toho, co je pro vás důležité a čeho chcete pomocí sítí dosáhnout.

Svět sociálních sítí se neustále vyvíjí, a tak musíte být pořád na pozoru! Každodenní vzdělávání ohledně sociálních sítí by tak mělo být vaším denodenním zaměstnáním. Jen tak můžete držet tempo s novinkami, které přichází každým okamžikem. 

Není to zkrátka tak snadné, jak to vypadá! Rádi vám s tím ale poradíme, stačí, když nás kontaktujete na e-mailu woxo@woxo.cz a my zodpovíme vaše dotazy.

Další články...