fbpx

Slovníček pojmů

Marketingová situační analýza

Aktivity na trhu nemůžete plánovat pouze pomocí vlastní intuice, proto je potřeba provést marketingovou situační analýzu, která vám poskytne důležité a nestranné informace z prostředí společnosti.

Do marketingové situační analýzy patří analýza vnějšího prostředí – mikro a makroprostředí a analýza vnitřního prostředí.

A co je jejím výstupem? Příprava na tvorbu marketingové strategie – a to buď změnou stávající marketingové strategie, nebo tvorbou úplně nové strategie.

Analýza vnitřního prostředí

Úkolem této analýzy je zhodnotit, jak je podnik a jeho zdroje způsobilý ke splnění strategických záměrů a jakou má konkurenční výhodu. Z této analýzy dále vyplývá, jaké má podnik schopnosti a možnosti vyvíjet, vyrábět a poskytovat produkty.

Používanou metodou pro vnitřní analýzu prostředí je METODA VRIO.

V – Value – Hodnota – Zdroje společnosti by měly mít hodnotu. Pomohou vám využít příležitosti a případně eliminovat konkurenci.

R – Rareness – Vzácnost – Čím vzácnější zdroje, tím větší máte výhodu. Vzácnost zdroje může být krátkodobá, konkurenti zdroj mohou nakoupit, nebo ho napodobit.

I – Imitability – Napodobitelnost – Pokud je zdroj nenapodobitelný, pomůže vám v jedinečnosti a odlišitelnosti na trhu. Nenapodobitelnost zdroje může způsobit jeho nákladnost, patenty nebo lidské zdroje a vztahy.

O – Organization – Organizace – Ukazuje, jak je společnost schopna optimalizovat a efektivně využívat zdroje.

Analýza makroprostředí

Makroprostředí zahrnuje vlivy, které společnost svou aktivitou nedokáže ovlivnit. Řadíme zde politické, ekonomické, sociální, technologické, ekologické a legislativní faktory. Můžeme se řídit statistickými daty, odhadovat vývojové trendy, nebo se dívat na historický vývoj. Analýza makroprostředí nám ukazuje, za jakých podmínek může podnik podnikat.

Nejčastěji používanou analýzou makroprostředí je METODA PEST.

P – Politicko-právní faktory

E – Ekonomické faktory

S – Sociálně-kulturní faktory

T – Technologické/Inovační faktory

Analýza mikroprostředí

Mikroprostředí je nejbližší vnější okolí, které oproti makroprostředí, už lze ovlivňovat. Do tohoto prostředí spadají dodavatelé, konkurenti, distributoři a zákazníci. Touto analýzou chceme zjistit bližší informace o určitém odvětví, ve kterém podnikáme.

U této analýzy je vhodné použít PORTERŮV MODEL PĚTI SIL, který pomůže určit vaši pozici na trhu. Dále pomocí této analýzy zhodnotíme současný stav a nastavíme kroky k jeho zlepšení.

Co ale znamená 5 konkurenčních sil? První silou je hrozba nové konkurence, následně rivalita mezi stávajícími konkurenty, vyjednávací schopnosti zákazníků a dodavatelů a v neposlední řadě hrozba substitučních produktů.

Jako další užívanou analýzu makroprostředí můžeme uvést SWOT ANALÝZU. Ta pomáhá určit strategickou pozici společnosti a variantu jejího budoucího strategického chování. Ve SWOT analýze analyzujeme silné a slabé stránky společnosti – interní oblasti společnosti společně s jejími příležitostmi a hrozbami – souvisejí s vnějším okolím podniku. Příležitosti znamenají pro firmu možný růst a vybudování konkurenční výhody, naopak na hrozby musí firma rychle reagovat a eliminovat je.

Nezávazně poptat

Po-Pá 8-16 hodin

Napište

Za zeptání nic nedáte

Online marketing od A do Z.
Nechte naše silné stránky, aby vás posílily.
WOXO, k Vašim službám.

WOXO impressions s.r.o.
IČ: ‎05251931
DIČ: CZ‎05251931