Tvorba webu: Ověřte si, že vám nechybí nic důležitého

Vendula Šuterová

Webové stránky jsou v dnešní době nutností snad u každého druhu podnikání. Dost často jsou prvním kontaktem s vašimi zákazníky. První dojem, přehlednost a kvalitní obsah jsou zkrátka důležité a dokáží zákazníka přimět, aby to s vámi nevzdal. Pojďte se s námi podívat, na co je potřeba při tvorbě webu myslet a co by vám na stránkách nemělo chybět.

Víte, jak se pozná úspěšný web? Měl by být rychlý, přehledný, odpovědět návštěvníkovi na jeho otázky a hlavně by měl konvertovat. Zdá se to jednoduché, ale u tvorby webu záleží opravdu na detailech, které dohromady dělají jeden velký úspěšný celek. Máme pro vás stručný checklist, díky něhož si můžete ověřit, zda vám na webových stránkách něco nechybí a fungují správně.

Responzivita webu

Web by měl správně fungovat na nejpoužívanějších zařízeních, kterými jsou desktop, tablet a mobil. V současnosti se stále více uživatelů na webové stránky dostává prostřednictvím telefonu. Je tedy od začátku dobré web navrhovat a stavět tak, aby bylo možné jeho prvky použít jak ve formátu na šířku (tedy na obrazovce počítače), tak na výšku u telefonů. Návrh webu by proto měl být flexibilní vzhledem k oběma formátům.

Prvky by rozhodně neměly být deformované nebo zcela chybět!

Podle dat Similarwebu za duben 2025 činil podíl přístupu k internetu z desktopových zařízení 38,09 %, zatímco z mobilních zařízení dokonce 61,91 %. Podle průzkumu společnosti Mastercard z roku 2023 využívá až 70 % Čechů chytrý telefon k online nakupování, což jen dokazuje aktuální trend stále většího využívání telefonu pro online aktivity.

Jasná a přehledná navigace na webu

Web se od začátku navrhuje a staví tak, aby byl pro návštěvníka webu co nejpřehlednější. Představte si, že své webové stránky vidíte úplně poprvé. Měly by vás vlastně provázet a vy byste měli intuitivně vědět, kam pokračovat a kliknout.

Pro lepší představu si můžete udělat myšlenkovou mapu a začít tím nejjednodušším a pokračovat k větším detailům.

Každý uživatel by měl co nejdříve na webu najít přesně to, co hledá, aniž by se musel složitě proklikávat dalšími a dalšími podstránkami.

Homepage nebo rozcestníková stránka má obsahovat jen to nejdůležitější – bez omáčky kolem a s jasným call-to-action. Ať už jde o nákup, registraci nebo kontakt – návštěvník musí vědět, co má udělat dál. Co je pro uživatele nejdůležitější, musí být snadno dostupné.

Kvalitní obsah

Tvořit web bez kvalitních textů nezachrání ani sebelepší grafika. Obsah by měl být připravený dopředu, měl by obsahovat vše potřebné a být napsaný tak, aby se přirozeně dobře četl a udržel pozornost. Při tvorbě textů se opět zkuste vžít do návštěvníka – asi nikdo z nás nechce číst příliš dlouhé texty, které hraničí s románem. Ne, každý chce dostat co nejdříve odpověď na svou otázku. U popisu svých služeb a produktů dbejte na stručnost, která zároveň bude obsahovat vše podstatné. Větší rozsah textů přenechejte blogovým článkům.

Nezapomínejte na SEO

Zanedbané (nebo žádné) SEO znamená, že web není dohledatelný a vyhledávače ho zkrátka nebudou vašim potenciálním zákazníkům ukazovat. Pokud web lidé nenajdou ve vyhledávači, web zůstane nevyužitý a je prakticky k ničemu. Základní a dále rozvíjené SEO je nutnost. O tom, jak SEO podpořilo návštěvnost a 5násobně zvýšilo organický dosah e-shopu Pack&Care, se dočtete tady. Navíc zoptimalizování stránky je jedna z proměnných, která jde do aukce v rámci PPC reklam. Jednoduše řečeno, můžete mít díky SEO také levnější prokliky.

Rychlé načítání stránek

V současné zrychlené době chce každý všechno hned. Pokud se web nenačte optimálně do 2, maximálně 3 sekund, návštěvník ho raději úplně opustí, než aby čekal, než se načte. Pomalu načítající web zvyšuje míru odchodů uživatelů.

K rychlejšímu načtení stránek můžeme pomoci pravidelnými aktalizacemi redakčního systému, knihovny a skripty, na kterých je web postaven, a stejně tak podpůrných pluginů. Nepoužívané pluginy je vhodné buďto deaktivovat nebo rovnou smazat.

Rychlost načtení stránek je také jedním z faktorů, který bude ovlivňovat vaši SEO hodnotu.

Zabezpečený web (HTTPS)

Naprostý základ a nutnost. Nezabezpečené weby jsou z principu podezřelé, a to zjistí velmi brzy vyhledávač i váš prohlížeč. SSL certifikát je dnes základem a standardem pro každý web.

Stejně tak je standardem používání reCAPTCHA pro formuláře na webu. Předchází se tím automatickým spamům a zahlcení e-mailové schránky.

Využívání analytických nástrojů

Pokud nevíme, jak se uživatel na webu chová, jen těžko zjistíme, kde jsou naše slabé stránky. Díky využívání analytických nástrojů můžeme návštěvníkovi nejen zlepšit jeho uživatelskou zkušenost, ale také mu dopomoci k tomu, aby na webu udělal to, co chceme a potřebuje – ať už je to vyplnění dotazníku, kontaktu, nákup nebo cokoliv jiného. Mezi nejběžnější nástroje patří Google Analytics, Smartlook nebo Hotjar, který vykresluje mapy toho, jak se člověk chová na webu.

Pravidelná záloha celého webu

Kdykoliv se může stát, že web z nějakého záhadného důvodu přestane fungovat. Ne vždy se řešení najde rychle nebo se ho podaří vyřešit. Obnova ztraceného webu bez zálohy je nemožná a záloha stará i několik měsíců dokáže ušetřit spoustu práce a času.

💡 Tip: Poskytovatel hostingu Active24 dělá zálohu automaticky každých 24 hodin, takže se vám váš web jen tak neztratí.

Právní záležitosti (cookies, GDPR)

Posledním, ale ne méně důležitým bodem, jsou právní náležitosti, jako přítomnost cookies a souhlas s GDPR. Tato povinnost je dána zákonem.

💡 Tip: Nezapomeňte sledovat, k jakému datu jsou vaše doména a hosting webu zaplacené, a pravidelně „předplatné“ obnovovat.

Web není hotový jednou provždy. Naopak je potřeba se o něj starat, udržovat ho a provádět pravidelný servis a optimalizace. Jen díky tomu zajistíte, že vám web přivede nejen zákazníky, ale i konverze.

Pokud má váš web nízkou návštěvnost a nevíte si s ním rady, neváhejte se na nás obrátit.

vendy woxo

Autor článku:

Vendula Šuterová

Copywriter

Vendy pro vás ve WOXO píše texty, které zaujmou nejen vaše zákazníky, ale i internetové vyhledávače. Kromě toho hledá a hlídá klíčová slova, optimalizuje obsah a stará se o to, aby byl váš web dobře vidět. Bude to právě Vendy, která vám napíše detailní článek na blog, stručný, ale jasný popisek k produktům nebo newsletter do e-mailů.

Další články...