Marketingový mix je souhrnem výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky firmy. Díky němu můžeme upravit nabídku podle potřeb a přání spotřebitelů cílového trhu. Na marketingový mix má vliv mnoho faktorů, které mají různou intenzitu. V průběhu podnikání je nutné tento mix analyzovat a na základě zjištěných výsledků ho upravovat tak, aby odpovídal i nadále potřebám zákazníků.
Pro individuální produkty
Pro produktové řady
Pro produktový mix
Strategie vysoké ceny
Strategie hodnotová
Ekonomický strategie
Strategie nízké ceny
Intenzivní
Exkluzivní
Selektivní
Strategie tlaku
Strategie tahu
Zdroj: Horáková (2003, s. 74)
Produkt je hlavní součástí značky. Proč? Produkt určuje, jakou bude mít zákazník se značkou zkušenost. Názor na značku si dále zákazník může udělat z toho, co se dozví od svého okolí nebo například z webových stránek. Ne nadarmo se říká, že za skvělou značkou stojí skvělý produkt. Proto je potřeba produkt navrhnout a realizovat tak, aby vytvořil značce pozitivní image.
Úkolem produktové strategie je dosáhnout produktového cíle, kterým je ve většině případů konkurenční postavení produktu na trhu za využití hmotných a nehmotných benefitů. Všechna rozhodnutí by měla vycházet z pochopení potřeb vašich zákazníků, poznání konkurence, ze strategie společnosti a z názorů veřejnosti.
Cena je jediná položka marketingového mixu, která generuje zisk. Cílem každé firmy by mělo být maximalizace zisku a přežití v konkurenčním boji, proto je strategické rozhodování velmi důležité. Cenová strategie může mít vliv na dosahování stanovených cílů společnosti.
Jak cenu stanovit? Stanovit by se měla cena, která bude přijatelná pro spotřebitele, pokryje náklady, odliší produkt od těch konkurenčních a zároveň bude generovat i přiměřený zisk. Důležité proto je, aby zkušení marketéři vybrali vhodnou strategii pro tvorbu ceny, kterou bude možné upravit podle krátkého a dlouhého období.
Způsob prodeje a distribuce může mít dopad na hodnotu a prodejní úspěch značky. Hledáme zde tedy odpověď na otázku “Jak distribuce může přispět k hodnotě značky?”. Úkolem distribuční strategie je dostat váš produkt k zákazníkovi, co nejvhodnější možností, ve správný čas, na uvedené místo, kvalitě, kterou požaduje a ve zvoleném množství. Máte vybrané ty nejvhodnější distribuční cesty?
U této strategie je potřeba, aby firma měla jasnou představu o tom, kdo jsou její zákazníci a co jim chce komunikovat. K tomu může posloužit model AIDA skládající se ze 4 kroků, kterými si zákazník postupně prochází.
A – Attention – U zákazníka vzbudíme pozornost
I – Interest – Poskytneme mu informace, které u něj vzbudí zájem
D – Desire – Následně u něj vyvoláme přání/touhu po produktu
A – Action – Na řadu přichází akce, kterou je samotná objednávka produktu
Můžeme se setkat s rozšířením tohoto modelu o písmenko S – Satisfaction – Zákazník je s dodaným produktem spokojen a nakupuje znovu.
Komunikační strategie má za úkol sestavit vhodný komunikační mix, který poslouží ke komunikaci směrem k zákazníkům, ale také směrem k zaměstnancům. Zahrnujeme zde reklamu, podporu prodeje, osobní prodej a PR (vztahy s veřejností).
Posláním naší společnosti je pečovat o image (nejen digitální) malých a středních firem a podporovat prodej kvalitních produktů.
WOXO je nejen komunikační agentura, ale poskytuje svým klientům globální pohled na marketing, který jim pomáhá růst a být ziskovější.
Agentura si nevybírá Vás, ale Vy ji. Za zeptání nic nedáte.
Ty nejlepší životní rozhodnutí někdy začínají zcela nenápadně. Třeba i jedním e-mailem.
WOXO >
WOXO impressions s.r.o. | IČ: 05251931 | DIČ: CZ05251931