Už jste někdy slyšeli o UX, neboli user experience? Doufáme, že ano, protože právě uživatelská zkušenost je důležitá k tomu, aby vám web přiváděl konverze. Pojďte se s námi podívat na základní pravidla UX a na to, jak by měl váš web vypadat, aby přivedl vaše potenciální zákazníky a klienty do cílové rovinky.
Co je UX?
Tato dvě písmenka jsou zkratkou pro user experience, tedy uživatelskou zkušenost. Pojem označuje celkový zážitek, dojem a přínos, který uživatel z vašeho e-shopu, webu nebo aplikace má. UX se zabývá především tím, jak se daná platforma používá, jak je intuitivní a zda zvládne návštěvníka dovést až ke konverzi.
Možná jste už někde narazili také na zkratku UI, která označuje zase to, jak e-shop či web vypadá. To zahrnuje všechny vizuální prvky, se kterými může uživatel pracovat (například tlačítka, formuláře, interaktivní ikonky).
Dohromady bychom měli v každém případě dostat web, který bude funkční a provede uživatele cestou, po níž chceme, aby došel až do cíle (nákupního košíku, kontaktu).
Kde je všude UX potřeba
Výše se zmiňujeme především o webu a e-shopu, pravdou ale je, že UX je součástí všech newsletterů, kampaní, softwarů i aplikací. U všech těchto platforem, formátů a domén chceme, aby měl uživatel ten správný dojem a tak trochu dělal to, co si přejeme a očekáváme.
Můžeme si UX představit jako vyprávění příběhu, který musí někde začít a také dobře skončit. Musíme našeho návštěvníka příběhem provést, ukázat mu, proč má věnovat čas a případně peníze zrovna nám, přesvědčit ho a až poté dovést do košíku.
Co znamená dobré UX
Dobré UX nelze definovat zcela přesně, protože se může v těch nejmenších nuancích lišit v závislosti na cílové skupině, produktu, službě a dalších okolnostech. Popravdě řečeno je UX velmi o zkoušení a hledání nových cest, jak uživatelskou zkušenost zlepšit.
Důležité jsou ale základní body, které by mělo UX splňovat vždy, a těmi jsou použitelnost, přístupnost, přehlednost a celková spokojenost.
Použitelnost
Asi vás nepřekvapí, že web/e-shop by měl především dobře fungovat. Stránky by se měly načítat v co nejmenším čase, všechna tlačítka by měla být funkční a pokud už něco trvá déle, mělo by se na obrazovce objevit tlačítko nebo kroužek načítání, aby uživatel pochopil, že se nejedná o chybu a má opravdu chvilku počkat.
Přístupnost a přehlednost
Důležitou součástí celé zkušenosti je to, jak uživatel pochopí váš web. Nesnažte se o příliš složité a poetické struktury, naopak vytvořte web, na němž se uživatel bude pohybovat přirozeně a intuitivně.
Kde bude chápat, co jednotlivé kategorie a podkategorie znamenají a kam ho dostanou. Pokud zavítá na váš e-shop člověk, co hledá konkrétní věc, usnadněte mu co nejvíce cestu k ní. V dnešní zrychlené době každého dlouhé hledání spíše odradí a e-shop opustí. Udělejte vše pro to, aby byl e-shop přehledný a každý se na něm rychle zorientoval.
Celková spokojenost
Tato sekce se bude odvíjet od konkrétní cílové skupiny i produktů a služeb, které nabízíte. Ke spokojenosti ale vedou i malé věci a kroky, které mohou zákazníkovu cestu značně ulehčit. Například možnosti dopravy, platby, vzhled formuláře, který při objednávání vyplňuje nebo cesty, které mu některé kroky zkrátí. U formulářů zkuste počet polí omezit na nutné minimum, používejte našeptávače nebo příklady, aby každý pochopil, co přesně a v jakém formátu má do každého pole uvést.
Ne každé tlačítko musí být originál
Tlačítka jsou důležitým vizuálním, ale i funkčním prvkem každého webu či e-shopu. A i ony dokáží ovlivnit uživatelskou zkušenost.
Vytvořte si vizuální hierarchii pro jednotlivá tlačítka, která se bude odvíjet od jejich funkcí. Zároveň zkuste na tlačítka použít originální texty, které budou působit nenásilně, mile a změkčeně.
Dobré UX neznamená hezký web
Často dochází k jednomu zásadnímu nedorozumění. A to, že dobré UX musí být hezké. Ne, dobré UX přivádí konverze a nezáleží na jeho designu.
Ano, vzhled webu je důležitý, ale je jen estetickou formou, která má UX doplňovat a dolaďovat. Pravdou je, že některé věci, které jsou extrémně funkční a přivádějí uživatele ke konverzím, nejsou vždy esteticky hezké.
Příkladem mohou být nejrůznější červené nápisy upozorňující na slevy, akce, poslední kusy nebo výprodej. Asi nepatří k nejatraktivnějším prvkům stránky, ale červenou má náš mozek spojenou s nějakou výstrahou nebo akcí. S něčím exkluzivním, co za chvilku zmizí.
Uživatelská cesta
Pro dobré UX je důležité znát naši cílovou skupinu a také to, jakým způsobem vypadá jejich uživatelská nebo zákaznická cesta. Při přemýšlení nad tím, jak náš web nebo e-shop postavit, je proto potřeba zapřemýšlet nad tím, jak taková customer journey může vypadat. Co by měl potenciální zákazník vidět jako první, když přijde na váš e-shop?
V první řadě je potřeba, aby bylo na vaší úvodní stránce jasně vidět a poznat, co nabízíte. A to nejen pomocí bannerů a úvodního textu, ale i struktuře kategorií a menu. Tohle je první kontakt s uživatelem a je potřeba, aby pochopil, co tedy může od webu očekávat.
Dále byste mu měli nabídnout lehké přiblížení, například co jste za firmu či službu, potvrzení toho co nabízíte a v čem jste speciální. Zmiňte konkurenční výhody nebo cokoliv, co by mělo uživatele přimět scrollovat dále.
Nástroje, které nám odhalí, co uživatel na webu dělá
UX velmi ovlivňují data, kterým bychom se měli snažit ho neustále přizpůsobovat. Pokud má váš web či e-shop vysokou návštěvnost, ale nulové konverze, je pravděpodobně něco špatně právě s UX.
Pokud máte vysokou návštěvnost, konverze sice není nulová, ale značně pokulhává, je načase zjistit proč a kde uživatel zmizí před cílovou rovinkou. S tím nám mohou pomoci některé nástroje.
Data data data
Prvním a nejjednodušším je třeba Google Analytics, podle kterého zjistíme, jak jsme na tom s návštěvností, konverzemi a třeba i průměrným časem stráveným na stránce.
Pokud chceme zjistit více do detailu, jak se lidé na naší doméně chovají, pomohou nám heatmapy. Ty nám ukážou, kam lidi klikají, co přitahuje jejich pozornost, kde stráví nejvíce času. Podle toho dokážeme posoudit, co je zajímá, která tlačítka úplně přehlížejí nebo ke kterým kategoriím se obvykle proklikávají.
Podobným nástrojem jsou scrollmapy, které nám zase ukazují, jak se lidé na webu pohybují, kde se zastaví, co rychle proscrollují a podobně.
Technika, kterou používají zejména velké firmy, je klasický A/B test. V tomto případě jednoduše zkoušejí například měnit barvy tlačítek, jejich tvary, zkoušet různé názvy kategorií a poté si vyhodnotit, co funguje lépe.
Uživatelská zkušenost je velmi specifickou disciplínou, pro kterou potřebujete především dobrá data a znalost své cílové skupiny. Pokud se ale na UX zaměříte a zkusíte web vyladit tak, aby byl pro uživatele co nejlépe použitelný, můžete mnoho získat. Pouze dobře postavený web, e-shop nebo aplikace totiž dokáží přivést lidi ke konverzi.
Pokud si s tvorbou webu a jeho struktury nevíte rady, neváhejte se na nás obrátit.

Autor článku:
Vendula Šuterová
Copywriter
Vendy pro vás ve WOXO píše texty, které zaujmou nejen vaše zákazníky, ale i internetové vyhledávače. Kromě toho hledá a hlídá klíčová slova, optimalizuje obsah a stará se o to, aby byl váš web dobře vidět. Bude to právě Vendy, která vám napíše detailní článek na blog, stručný, ale jasný popisek k produktům nebo newsletter do e-mailů.