Jaký je rozdíl mezi optimalizací pro vyhledávače a pro AI?

Vendula Šuterová

Od příchodu umělé inteligence se změnila řada věcí a konceptů, na které jsme byli doposud zvyklí. Zásadní změnou je pak spuštění Google AI Overviews, která mění celý princip našeho způsobu vyhledávání. A s tím se pojí také to, jakým způsobem bychom měli pohlížet na SEO, které přechází od Search Engine Optimization k Search Everywhere Optimization – tedy k optimalizaci pro vyhledávání všude.

Proč Google AI Overviews změnilo vyhledávání

Více o tom, co je nová funkce Googlu jsme psali v našem článku AI jako nový způsob vyhledávání. Jednoduše řečeno jde o to, že nám Google nově na náš dotaz odpovídá pomocí umělé inteligence, která z různých zdrojů vytvoří stručnou a jasnou odpověď. Tato odpověď se objevuje hned na první příčce výsledků vyhledávání. A co to tedy znamená? Nemusíme se pro informace vůbec nikam proklikávat. Zkrátka napíšeme dotaz a dostaneme okamžitou odpověď.

Boj o první místo končí?

Weby a e-shopy už tedy nemusí tolik soupeřit o první místo, to už je jaksi zabrané. Na dalších pozicích se pak mohou tradičně zobrazovat propagované výsledky. K těm už ale dojde méně a méně uživatelů.

SEO už tedy rozhodně není jen bojem o cílení na první příčky pro vyhledávání určitého klíčového slova. Mnohem více jde o celý kontext a širší nahlížení na témata a obsahy.

Delší a konkrétnější výrazy

Uživatelé si velmi rychle zvykli na to, že dostanou odpověď téměř na cokoliv a nemusí pro to vynaložit příliš mnoho energie a hledání.AI Overviews mění způsob, jak lidé hledají. Uživatelé pokládají delší, konkrétnější dotazy, a očekávají okamžité, kontextem bohaté odpovědi. Podle Googlu jsou tyto dotazy dvakrát až třikrát delší než klasické „short tail“ výrazy, na které se SEO optimalizovalo v minulosti.“

Google už není ten, co ví všechno

Lidé se také čím dál častěji uchylují k vyhledávání na jiných platformách, jako je například ChatGPT od OpenAI. Google už tedy není jediným leaderem ve „vševědoucnosti“. Uživatelé si zvykli na to, že umělé inteligenci mohou podat velmi konkrétní dotaz, a ona jim dá dostatečnou odpověď, která obsahuje vše, co potřebují vědět. A pokud ne, prostě se doptají. Doplňující dotazy zatím u Google AI Overviews nejsou možné.

V rámci SEO v minulosti stačilo zjistit klíčové slovo a další longtailové výrazy, které s ním souvisejí, a cílit na něj. Lidé se většinou museli proklikat k článkům, aby zjistili to, co hledají. A čím vyšší pozici měl náš web, tím lépe. Dnes už tohle jednoduché schéma neplatí.

Co teď?

Jak jsme psali na začátku, cílem SEO už není optimalizace pro vyhledávače, ale… pro všechno. Zákazníci už dávno nevyhledávají produkty a služby pouze na Google a přesně tomu bychom měli přizpůsobit naše myšlení. Obsah by měl počítat i se sociálními sítěmi, Youtube i ChatemGPT.

Zásadní je proto optimalizovat pro celý online svět, ne jen pro Google. Už dávno nejde jen o konverze a nákupy, ale i o celkové povědomí o značce. Přesně toho můžete dosáhnout na kanálech, jako je TikTok, Youtube a další.

Jak přizpůsobit svůj web AI?

Jeden jediný recept na to, jak se zobrazit ve výsledcích vyhledávání AI Overviews, neexistuje. Sám Google má ale pro uživatele doporučení.

1. Jedinečný a hodnotný obsah pro lidi

2. Skvělá uživatelská zkušenost

3. Přístupnost webu z technického hlediska

4. Strukturovaná data

5. Přidejte obrázky a videa

Paradoxně z toho vyplývá to, že abychom byli pro umělou inteligenci a roboty atraktivnější, měli bychom se na webech zaměřit na opravdu kvalitní obsah dělaný primárně pro lidi. Ano, skutečně. Obsah, který bude psán unikátně a s cílem pomoci uživatelům.

Pokud chcete mít jistotu, že budete v digitálním prostoru i nadále vidět, neváhejte se nám ozvat.

vendy woxo

Autor článku:

Vendula Šuterová

Copywriter

Vendy pro vás ve WOXO píše texty, které zaujmou nejen vaše zákazníky, ale i internetové vyhledávače. Kromě toho hledá a hlídá klíčová slova, optimalizuje obsah a stará se o to, aby byl váš web dobře vidět. Bude to právě Vendy, která vám napíše detailní článek na blog, stručný, ale jasný popisek k produktům nebo newsletter do e-mailů.

Další články...

marketing woxo
Proč sbíráme data?

Tento web používá cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie jsou uloženy ve vašem prohlížeči a vykonávají funkce, jako je rozpoznání, když se vrátíte na náš web, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.