Máte nový web, napsali jste článek, nebo přidali na e-shop nové produkty a čekáte, že je začne vyhledávač okamžitě ukazovat vašim potenciálním zákazníkům? Tak přesně takto to spíš nebude. Google vás totiž ještě nezaindexoval. Ukážeme vám, co je indexace webu, jak funguje a co udělat, aby vás Google i Seznam našly a zařadily do výsledků hledání.
Obsah:
Indexace webu a stránek je jednou ze součástí technického SEO a je velmi důležitá pro to, abyste se ve výsledcích vyhledávání začali ukazovat. Indexování jednoduše řečeno znamená, že si vás vyhledávač uloží do své databáze a začne registrovat při určitém vyhledávacím dotazu.
Co je indexace webu?
Představte si vyhledávač jako velký fungující systém, který se rozkládá na mnoho malých dílčích součástí, jako jsou domény, weby, stránky a konkrétní URL adresy.
Pokud vaše stránka není zaindexovaná, není ještě součástí tohoto systému a Google, Bing, Seznam nebo jiný vyhledávač ji zkrátka nevidí. Čím dříve ji ale uvidí, tím dříve ji začne do výsledků vyhledávání přidávat, a tím také podpořit její návštěvnost.
Jak indexace probíhá?
1. Crawling
V této fázi používá Google (ale i jiné vyhledávače) takzvané roboty (crawlery), kteří procházejí internet a hledají nové nebo aktualizované stránky. Nejdřív musí o vašem webu vůbec vědět, například přes odkaz z jiného webu, přes záznam v sitemap.xml nebo pokud ho přidáte ručně přes Google Search Console.
2. Zpracování a analýza obsahu
Jakmile robot narazí na web nebo stránku, stáhne si daný obsah a začne procházet jednotlivé texty, kódy a metadata. U těchto textů ho zajímají hlavně nadpisy, klíčová slova, interní a externí odkazy, ale i to, jakou má stránka hodnotu z hlediska obsahu a jedinečných informací. Zkrátka si prochází všechny důležité SEO parametry, které jsme řešili už například v článku AI jako nový způsob vyhledávání.
3. Indexing
Pokud roboti zhodnotí, že je všechno v pořádku, stránka se uloží do indexu vyhledávače. A teprve teď ji mohou lidé najít přes vyhledávání.
Proč je indexování stránek důležité?
Představte si, že napíšete knihu a necháte si ji doma v šuplíku. Klidně ji ukážete někomu na požádání, ale sám od sebe si ji nikdo nepřečte, protože nebude dostupná. Přesně tak je to s neindexovanými stránkami. Dokud si je vyhledávač do svého indexu neuloží, nikdo se o nich z vyhledávání nedozví.
Špatná nebo chybějící indexace způsobí to, že se web/stránka nezobrazí ve výsledcích vyhledávání, což vás připraví o prokliky a organickou návštěvnost. Cokoliv dalšího, co děláte v rámci SEO, vám bude k ničemu, pokud nebudete správně indexovat.
Nejčastější důvody, proč stránka není zaindexovaná
1. Stránka je nová a crawleři ji ještě neobjevili
U nového webu může trvat i několik dní i týdnů, než si ho roboti všimnou. Pokud není odkazován z jiných stránek nebo ho nepřidáte do Google Search Console.
2. Zákaz indexace v kódu (robots.txt nebo meta tag)
Například noindex v meta tagu nebo pravidla v robots.txt mohou výslovně říkat Googlu: „neindexuj tuto stránku“.
3. Chybná struktura webu nebo nedostupnost
Pokud stránka byla nedostupná (chyba 404/500) při pokusu o návštěvu robotem.
Jsou mé stránky zaindexované?
To, zda je náš web a jednotlivé stránky zaindexované, můžeme naštěstí velmi snadno zjistit. A máme rovnou dvě možnosti.
1. V prvním případě stačí použít v Google vyhledávači dotaz „site:vasedomena.cz”
U nového webu může trvat i několik dní i týdnů, než si ho roboti všimnou. Pokud není odkazován z jiných stránek nebo ho nepřidáte do Google Search Console.

Ve výsledcích vyhledávání se vám zobrazí všechny stránky, které má Google ve svém indexu.
2. Můžete použít také bezplatný Google nástroj, a to Google Search Console
Ten vám přesně ukáže, které stránky jsou a nejsou indexované, a jaké jsou případné chyby na těchto stránkách.

Pokud vás zajímá indexace jedné konkrétní stránky, například nového produkty či článku, stačí zadat do Google Search Console danou URL adresu a okamžitě se vám ukáže, zda je či není v indexu.

Díky tomuto nástroji můžete ručně požádat o indexaci nové stránky, takže ji roboti projdou přednostně.
Jak to udělat, aby vás prohlížeče viděly?
Předtím, než si ukážeme, jak požádat ručně o indexování stránek, ujistěte se, že jsou stránky funkční a nemají v kódu zakázáno procházení a indexování.
Dalším důležitým faktorem je vaše sitemapa. Soubor sitemap.xml je takový seznam všech vašich stránek. Pomáhá robotům rychleji a efektivněji web projít, proto byste sitemapu rozhodně mít měli.
Indexace Google
Pokud je vaše stránka funkční a je v sitemapě, můžete v Google Search Console o indexaci požádat. Tahle ruční metoda je dobrá z toho důvodu, že vás Google začne indexovat rychleji. Ideální je žádat o indexování, pokud vydáte nový článek na blogu, přidáte nový produkt na e-shop, nebo aktualizujete informace na některých svých stránkách.
Stačí do GSC vložit vaši URL adresu a požádat o indexování.

Seznam indexace
I na Seznamu můžete požádat o indexaci ručně, a to na stránkách Webmaster, kde stačí opět jednoduše zadat vaši URL adresu, opsat kód a stránku zaindexovat.

Ačkoliv se teď kvůli stále většímu využívání umělé inteligence ve vyhledávačích pravidla zobrazování výsledků mění, je stále důležité, aby o vás Google i Seznam věděly. Pokud chcete být opravdu vidět a dosáhnout co největší možné organické návštěvnosti, zaměřte se kromě indexace i na další SEO faktory a buďte se svým obsahem originální.
Pokud si nevíte s indexací rady nebo chcete vylepšit svůj web a jeho pozici ve vyhledávačích, neváhejte se nám ozvat. Rádi vám poradíme.

Autor článku:
Vendula Šuterová
Copywriter
Vendy pro vás ve WOXO píše texty, které zaujmou nejen vaše zákazníky, ale i internetové vyhledávače. Kromě toho hledá a hlídá klíčová slova, optimalizuje obsah a stará se o to, aby byl váš web dobře vidět. Bude to právě Vendy, která vám napíše detailní článek na blog, stručný, ale jasný popisek k produktům nebo newsletter do e-mailů.