Podcast jako nové medium! Taky už v tom lítáte?

Dominik Vladař

Možná už jste to také zaregistrovali. Termín podcast se začíná čím dál více objevovat v našich slovnících a pozornost mu začínají věnovat nejenom věrní posluchači rozhlasu, ale také široká veřejnost, která se s podcasty setkává napříč nejrůznějšími platformami.

Co je to podcast?

Pokud se vám tento termín vyhnul obloukem a ptáte se, co znamená, máme pro vás odpověď – podcast je formát, který předává svůj obsah skrz audiostopu. V praxi to může být zvuková nahrávka, v níž se autor prostřednictvím svého hlasu věnuje určitému tématu nebo například rozhovor autora se svým hostem. To vše s absencí obrazu, ve formátu pouhé audiostopy, která je postprodukčně zpracována tak, ať působí kompaktně a diváka baví.

Proč poslouchat podcasty?

Oblíbenost podcastů nám může přijít na první pohled zvláštní. Díky platformám, jako je Youtube, Instagram nebo Facebook, jsme obklopeni vysoce kvalitním obsahem ve formě videí. Když se ale nad touto problematikou zamyslíme hlouběji, možná nám celé tohle šílenství začne dávat smysl.

Producentka podcastů  Hana Kuncová (Gastromapa Lukáše Hejlíka 111, Forbes, Miton, Seznam aj.)  o tomto fenoménu říká následující: „Člověk najednou vnímá jenom jedním smyslem, a to dělá zkušenost z poslechu intenzivnější. Tím, že podcast jenom slyší, ale nevidí, zapojuje vlastní imaginaci, čímž se mu hlouběji vrývá do paměti obsah a také si k němu vytváří, jakožto spolutvůrce vlastní vztah. Pokud bychom šli spolu například do kina, odejdeme z něj s plus mínus podobnou zkušeností. Poslechneme-li si ale stejný příběh, naše představa bude výrazně odlišná. Každý si ho prostě v hlavě dotvoříme jinak. A to je třeba pro mě osobně velké kouzlo podcastů.“

Poslech podcastů tak může být nejenom imaginativním zážitkem, ale také vítaným odpočinkem pro unavené oči z neustálého přijímání obrazových informací.

Které společnosti vstupují do světa podcastů?

Poslech podcastů se v České republice za rok 2019zčtyřnásobil. Ještě donedávna platilo, že byl největším průkopníkem podcastů Český Rozhlas. V roce 2019 však na trh vstoupila také firma Spotify, která skoupila mnoho podcastových serverů. Na současnou situaci se ale snaží zareagovat také Google, který vytvořil službu Google Podcasts nebo společnost Apple se službou Apple Podcasts.

Reklama v podcastech?

Zdá se být jen otázkou času, než se do boje o posluchače vloží také velcí internetoví hráči, jako jsou Facebook a Instagram. S přibývajícími posluchači totiž roste i možnost větší inzerce. Právě reklama v podcastech by měla být velkým tématem roku 2020. Ačkoliv je totiž v České republice v plenkách, její množství se bude dozajista zvětšovat a pro velké firmy bude čím dál větším lákadlem pro nekonvenční inzerci.

Velkou výhodou totiž je, že mohou firmy zacílit na velmi úzkou skupinu posluchačů. Jelikož je většina podcastů tématicky velmi úzce zaměřená, dá se očekávat, že i posluchač bude vysoce relevantním potencionálním zákazníkem pro produkt nebo službu, která souvisí s tématem podcastu. S ohledem na stopáž, která může být i delší než hodinu, se navíc objevuje dostatek času pro nejrůznější inzerci.

Kde si poslechnout podcasty?

Kromě již dříve zmíněného Českého rozhlasu, Google Podcasts či Apple Podcasts, si můžete poslechnout také velmi oblíbené podcasty magazínu Forbes, které přinášejí rozhovory se známými osobnostmi. Pro milovníky jídla pak doporučujeme podcasty Lukáše Hejlíka, který přináší rozhovory se zajímavými osobnostmi z oblasti gastronomie. Pokud vás nezaujala ani jedna ze zde zmíněných možností, využijte služby, jako jsou Spotify či České podcasty, které vám přinášejí širokou paletu tématicky nejrůznorodějšího poslechu.

Co čeká podcasty v roce 2020?

Pravděpodobně ještě širší fanouškovská základna a hodiny dalšího kvalitního poslechu. Na konkrétní informace si ale ještě počkáme a jak si lépe zkrátit čas než právě poslechem podcastů? Přejeme příjemný poslech a voláme: „Podcastům zdar!“

Další články...