Tento rok přinesl jednu zásadní a důležitou změnu ve vyhledávání. Google spustil takzvané AI Overviews, které výrazně mění to, jakým způsobem jsme přemýšleli o tvorbě webů i obsahů. Pojďte se s námi podívat na to, jak Google AI Overviews funguje a jak tomu přizpůsobit tvorbu webů i obsahů.
Obsah:
Nový způsob vyhledávání – Google AI overviews
Hlavním rozdílem v současném vyhledávání je to, že se vám při zadání dotazu jako první výsledek zobrazí obsah vygenerovaný umělou inteligencí. Prakticky tento systém funguje stejně, jako byste se zeptali chatu GPT. Umělá inteligence shromáždí informace z různých webů a vyhodí na vás odpověď, kterou pravděpodobně hledáte.
Všechny ostatní weby a články se nachází až pod touto vygenerovanou odpovědí, a to znamená vlastně jediné – menší proklikovost a návštěvnost webů.
Tím, jak se umělá inteligence neustále zdokonaluje a umí již dobře vyfiltrovat relevantní obsah a informace od těch nerelevantních, dokáže vám už teď poskytnout dostatečnou odpověď.
Jak overview vypadá?
Overview neboli přehled vypadá velmi jednoduše a opravdu velmi připomíná odpovědi generované v chatu GPT. Většinou se skládá z kratšího odstavce a dalších informací, které jsou rozdělené do odrážek nebo podnadpisů. Overview ikona nabízí také možnost číst dále a dozvědět se více.
U jednotlivých informací jsou buď zobrazené ikonky odkazu, které poté vedou na zdrojový web, nebo jsou tyto weby umístěné přímo vedle Google Overview.
Logickým cílem webů je proto dostat se ideálně do seznamu zdrojů, ze kterých AI čerpá.

Apple a umělá inteligence
Společnost Apple začala také přemýšlet o tom, jak využít umělou inteligenci pro vyhledávání, a dokonce jí nahradit celý Google vyhledávač. Dle slov Eddyho Cuea, viceprezidenta Applu pro služby, by měl v budoucnu prohlížeč Safari automaticky nabízet vyhledávání prostřednictvím umělé inteligence namísto Googlu.
Jak může tato změna potopit některé weby?
Některé weby jsou existenčně závislé na návštěvnosti z výsledků vyhledávání a právě pro ty nastává problém. Umělá inteligence totiž dokáže uživateli vytvořit rychlou odpověď bez toho, aniž by musel vůbec nějaký web navštěvovat. Návštěvnost webů tak začne klesat, ačkoliv si toho na první pohled ani nemusíte všimnout, protože stále držíte svou pozici ve vyhledávání.
Analýza AI Overviews
Platforma Marketing Miner vytvořila po pár týdnech fungování AI Overviews analýzu toho, které dotazy se v Overview zobrazí a koho tato změna nejvíce ovlivní.
Z výsledků analýzy vyplývá, že se v tuto chvíli v AI Overviews zobrazuje jen 10,2 % dotazů, což je sice stále málo, ale je jisté, že tohle číslo velmi rychle poroste.
Zároveň má až 92 % dotazů zobrazujících se v Overview informační záměr, což znamená, že na pozoru by se měly mít především weby a blogy, které jsou založené pouze na edukativní a informační bázi.
Nejvíce zasažené oblasti?
Dle analýzy Marketing Miner patří mezi nejvíce zasažená odvětví z hlediska tematických odvětví zdraví a finance. Důvod je nejspíš jednoduchý – tyto obsahy jsou dost odborně zaměřené, patří do takzvaných YMYL témat (your money or your life), která jsou Googlem obecně přísněji hodnocena. Tato témata mohou totiž výrazně ovlivnit život uživatele, a proto u obsahů, které je zpracovávají, vyžaduje Google odbornost a expertízu. Zároveň díky těmto kritériím dokáže v tuto chvíli také velmi dobře určit, které weby jsou relevantní a jejich obsah bude kvalitně zpracován.
Asi vás nepřekvapí, že mezi zdroje, z nichž AI čerpá nejvíce, patří aktuálně Wikipedie (11,3 %) a následně weby lékáren a zdravotnických portálů.
Placené pozice
Jedno je jisté – boj o pozice ve vyhledávání bude ještě důležitější než kdy dřív. Už teď je jisté, že některé weby začnou investovat mnohem více do sponzorování svých odkazů. Tato strategie ovšem nemusí znamenat jistou cestu k návštěvnosti. I když se náš web zobrazí ihned pod AI Overview, neznamená to, že se k němu uživatel vůbec dostane a klikne na něj. Druhou, a nejspíš z dlouhodobého hlediska lepší, variantou je větší zaměření na SEO a důvěryhodnost webu.
Jaký bude mít tato změna vliv na přemýšlení o SEO a reklamách?
Tato velká změna ve vyhledávání rozhodně mění způsob, jakým bychom měli o obsahu i SEO přemýšlet. Nebo ne? Vše vlastně záleží na tom, jak jste SEO vnímali doteď.
Pokud jste doteď brali optimalizaci pro vyhledávače pouze jako nutné zlo seskládané z klíčových slov a dobrých popisků, bude potřeba na změně pořádně zapracovat.
Jak už jsme psali výše – již nejde o to, aby se váš web zobrazoval na co nejvyšších pozicích v rámci vyhledávání. Pokud totiž umělá inteligence poskytne uživateli dobrou odpověď, nemusí dojít k vašemu webu, ani kdyby byl na prvním místě. Důležitější je proto začít pracovat na tom, aby se váš web stal co nejvíce důvěryhodným, a tím pádem i potenciálním zdrojem pro odpovědi umělé inteligence.
SEO totiž nezačíná a nekončí na vašem webu a u meta popisků. Jedná se o velkou síť, která sahá na další a další platformy pomocí odkazování.
Co udělat, aby vás umělá inteligence viděla?
Dobrá obsahová strategie a link-building jsou dnes důležitější než kdy jindy. Weby, které jsou důvěryhodné a mají autoritu, se stávají ideálním zdrojem pro odpovědi AI. A důvěryhodnost získáte jedině dobrou sítí odkazování, interního, ale především externího.
Čím více odkazů bude vést na váš web z jiných portálů a e-shopů, tím větší je pravděpodobnost, že vás bude AI vnímat jako dobrý zdroj.
Autenticita a originalita
Od samého začátku AI apelujeme na to, že člověk a jeho kreativita jsou stále nenahraditelnými. A originálního a autentického obsahu si Google a paradoxně i umělá inteligence váží nejvíce.
Přidejte do svých obsahů vaši originalitu a lidskost, například pomocí osobních zkušeností, názorů, doporučení a klidně i emocí. Propojte obsah více se svou značkou, produkty i se službami.
Buďte konkrétní
Snažte se na svůj web zpracovávat co nejméně obecná a vágní témata. Vážně, zaměřte se na co nejvíce konkrétní obsah pro konkrétní cílovou skupinu. Snažte se odpovědět na otázky, které si uživatele kladou, a vcítit se do toho, co potřebují a kam je potřeba je navést. Na široké a obecné otázky umí umělá inteligence sesbírat výsledky během pár sekund. U specifických témat už bude více tápat a hledat ideální zdroj, kterým můžete být právě vy.
Optimalizujte nejen pro text
Četnost a popularita hlasového a vizuálního vyhledávání stále roste, čemuž se přizpůsobují nejrůznější platformy, sociální sítě a měli byste s tím začít i vy. Začněte svůj web optimalizovat nejen po textové, ale i vizuální a hlasové stránce. To znamená, že například doplníte u všech obrázků alternativní popisky, nebo začnete obsah strukturovat tak, aby odpovídal krok po kroku tomu, co lidé mohou na základě vizuálu vyhledávat.
Co vám může pomoci?
Velmi pohotově zareagovala na novinku s AI Overvies platforma Marketing Miner, která nejen že zpracovala analýzu toho, jak AI Overviews funguje, ale také do svých funkcí přidala Měření AI Overviews. Tato novinka vám zanalyzuje to, zda se pro vaše konkrétní slovo zobrazuje AI Overview, a které domény se u něj případně objevují jako zdroje.
Zároveň vám umožní sledovat to, jak se v čase mohou odpovědi měnit, kde vznikají nové příležitosti a mezery.
Zejména pro začátek je důležité sledovat každou nuanci a sbírat informace o tom, jak Overview funguje. Díky tomu pak můžete lépe reagovat a přizpůsobit svůj web a jeho obsah novému způsobu vyhledávání. Každopádně nikdy nešlápnete vedle, když budete tvořit kvalitní a originální obsah, který bude zajímavý nejen pro vyhledávače a umělou inteligenci, ale především pro vaše zákazníky a klienty.
Zdroje:

Autor článku:
Vendula Šuterová
Copywriter
Vendy pro vás ve WOXO píše texty, které zaujmou nejen vaše zákazníky, ale i internetové vyhledávače. Kromě toho hledá a hlídá klíčová slova, optimalizuje obsah a stará se o to, aby byl váš web dobře vidět. Bude to právě Vendy, která vám napíše detailní článek na blog, stručný, ale jasný popisek k produktům nebo newsletter do e-mailů.