Jak propagovat gastropodniky?

Propagovat gastropodniky může být zdánlivě jednoduché, ale ne vždy tomu tak je. Základem všeho je dobrý tým lidí, počinaje majitelem po posledního číšňíka. Pokud se pouštíte do propagace něčeho, co je špatně od začátku, dejte raději ruce pryč. Pro ty, kteří měli štěští na dobrý tým lidí, přináším pár tipů.

Kanály: PPC, Facebook, Instagram

Bez webu to nejde.

Základem prezentace podniku je váš web. Bez toho to prostě nejde. Nehledě na to, že díky němu můžete lidem servírovat týdenní menu na zlatém podnose, jak jinak než „remarketingem“.

Pro prezentaci stačí jednoduchý WordPressový web, ideálně s rezervačním systémem (lze měřit konverze). Důležité jsou fotografie a text. Pokud nejste zrovna pisálek, doporučujeme obsah konzultovat.

Jak propagovat menu na Facebooku?

Většina podniků přidává menu jako obrázek, který obsahuje 80% textu. Ti pokročilejší, kteří vědí, že takovéto příspěvky jsou penalizovány, jelikož přesahují stanovenou míru 20% textu, zveřejňuji menu jako fotku s meničkem vloženým jako text příspěvku. Mám pro vás však lepší nápad.

Zvěřejňujte menu jako Poznámku!

Nejlépe se mi osvědčilo, zveřejňovat menu jako poznámku a to ze dvou prostých důvodů. Většina lidí tento formát stále mockrát nezaznamenala, čili na něj častěji kliknou a také to odliší příspěvky na stránce od všech ostatních a hned člověk ví, o co se jedná. Má to však jednu nevýhodu. Poznámky nejde propagovat, nicméně na to mám také řešení.

#tip:  Poznámku vždy připněte nahoru, aby se mezi příspěvky neztratila

Jak tedy propagovat menu?

Je to sice pokročilejší způsob a zabere více času, ale podle mého názoru nejefektivnější. Každou neděli vytvořte Canvas s meníčkem a popřípadě jej obohaťte o tlačítko rezervovat stůl, přihlášení k newslettru, mapu, kde se podnik nachazí či promovideo/fotky.

#tip: Propagujte v okolí podniku s umístěním na mobilním zařízení. Canvas stejně na desktopu neběží.

Výhoda Canvasu:  Lze z něj vytvořit vlastní okruh uživatelů a sbírat tak publikum, na které můžete opět cílit, popřípadě z něj vytvořit lookalike.

Co s příspěvky?

Základem jsou dobré fotky. Neříkám, že musí byt profesionální, nicméně focení na mobil dnes není plně dostačujicí, pokud chcete působit reprezentativně. Výhodou je, že v gastru je pořád co fotit a zveřejňovat.

Z praxe vím, že daleko lépe fungují příspěvky, na kterých se vyskytuje personál nebo spokojení hosté. Pozor na GDPR!

Důležité je také vychytat atmosféru podniku. Často se stává, že někdo je až tak „dobrý“ , že bězné hospody působí jako fine dining, což je nežádoucí.

Bez propagace to nejde!

Když už si dáte prácí s vytvořením hezkého kreativního příspěvku, je škoda, aby jej neviděla spousta lidí, proto doporučujeme teměř vše propagovat.

#tipnaobsah: jídlo, atmosféra, lidé, menu, soutěže, srovnání, vtip,

Jak na nové fanoušky.

Nebojte se pozvat ke sledování!

Organické lajky: Pokud vaše příspěvky mají přesah za fanouškovskou základnou, jakože by měly mít, začnou na vaše příspěvky reagovat lidé, kteří vás ještě neznají. Není nic lehčího, než je pozvat ke sledování vaší stránky.

Placené lajky:  Máte dobrou mušku? Zacilte své publikum a vytvořte reklamy na získávání nových fanoušků a pak? Optimalizujte, optimalizujte a optimalizujte.

#tip: V 99% funguje lépe video než klasický obrázek už jen díky tomu, že video má daleko větší formát a v kombinaci s dobrým titulkem dokáže zázraky.

Instagram a stories?

Předpokládájme, že jste si stanovili cílové skupiny klientů, které vás navštěvují, resp. měly by. Obecně je známo, že na Instagramu je cílovka převážně mladších lidí cca 15-35 let. Pokud váš podnik není vyhraněný vyloženě pro starší, neváhal bych ani minutu nad zařazením tohoto kanálu do vaší strategie.

#tip: Instagram dosahuje více interakcí než například FB

Instagram a nyní i Facebook stories je ideálním prostředkem k zachycení momentů z vašeho zákulisí a co víc, tohle právě prodává. Jelikož nazdobená jídla na fotkách nejsou tak autentická jako například stories během přípravy tohoto pokrmu, lidé právě stories vkládají vetší důvěru.

#tip: Propojte si Instagram se svou FB stránkou a sdílejte stories na obou platformách najednou

Google Moje Firma a Firmy.cz a TripAdvisor

Jste již zaregistrováni v těchto „katalozích“? Ne? Tak to rychle napravte! Pomůžete tak usnadnit hledání všeho podniku i lidem mimo soc. sítě a navíc Google Moje Firma nyní nabízí přídávat i příspěvky s aktualitami (vhodné např. pro:  nový produkt, událost, aj.)

#tip: Máte dobré hodnocení? Nechte si zaslat od TripAdvisoru nálepku a nalepte si ji na dveře.

PPC kampaně

Laicky řečeno PPC kampaně jsou placené reklamy ve vyhledávání (Google, Seznam, aj.), které fungují na principu aukce, kde platíte za proklik.

Osobně si myslím, že pro malé obce jsou PPC kampaně bezvýznamné. Nicméně například ve větších městech jako je Ostrava, Olomouc, Brno aj. je to nezbytnosí, abyste se v konkurenci neztratili.

Uveďme si příklad: Cílíte na klíčové slovo „Restaurace Brno“  a jste ochotni nabídnout x Kč za proklik. Nabídnete-li nejvíce, vyskočite na ono vyhledávané spojení jako první. Pokud je váš inzerát poutavý, potenciální klient hledající toto sousloví se proklikne (tehdy platíte) a jestli jej odkažete na pěknou webovou prezentaci, která jej přesvědčí, nejspíše vás i navštíví.

To je ovšem velmi jednoduše řečeno, pro podrobnější informace doporučuji navštívit nápovědu Googlu zde.

Newsletter vám ušetří

Sbírate newslettery? Mnoho podniků to nedělá, přitom není nic jednoduššího než servírovat týdenní menu či sezónní nabídky právě na e-mail. Fakt je ten, že lidem to usnadní prácí a ušetří čas hledáním menu na internetu.

#tip: Pokud jsou lidé navyklí vaše newsletter číst a vy chcete uštřit za reklamu, můžete tyto lidi vyloučit z vašich kampaní na soc. sítích.

#upozornění: Pozor na GDPR!

Spojte offline s online

Ve většině podniku jsou tabule, cedulky na stole aj. Proč toho nevyužit? Všechny tyto prostory jsou přímo výzvou k odkázání zákazníka k udělení reference, návštěvy Facebooku, Instagramu či zaregistrování k odběru newsletteru.