Instagram: #jaknahashtagy

Hashtag. Pojem, který většině online gramotné populace určitě není cizí. Jeho smysl a praktické využití na sítích je stále pro většinu uživatelů více méně nejasné. Otevřít téma hashtagů na našem blogu se tak jevil jako dobrý nápad. Doufáme, že špetku inspirace zde pro sebe najde každý.

První hashtag vůbec

Začalo to nenápadně. V roce 2007 v jednom ze svých tweetů Chris Messina navrhl, že by se mohl používat # (hash) pro označování tweetů s podobným zaměřením. K jeho úžasu se nápad uchytil a dnes můžete hashtagy hojně vídat na Twitteru, Instagramu, Facebooku, ale i na dalších sociálních sítích.

 

Funkce hashtagu

Je to jednoduché. Přidáte-li k vašemu příspěvku na sítích hashtag, bude pro uživatele, kteří hledají obsah s tímto hastagem, jednoduše dohledatelný. Pro zjednodušení se v tomto článku budeme věnovat primárně jeho funkci na síti Instagram, kde se hashtagy využívají ve velkém.

Ideální počet hashtagů u jednoho postu

Jeden post na Instagramu může obsahovat maximálně 30 hashtagů. Pokud tento limit překročíte a příspěvek uložíte, hashtagy se tam zkrátka nezobrazí. Z logiky věci by vyplývalo, že čím více hashtagů, tím lépe. Občas to ale může být i kontraproduktivní a to tehdy, pokud neumíte hashtagy od textu příspěvku vizuálně oddělit a pro uživatele je tak váš content málo přehledný.

Obsah hashtagů

Hashtagy by měly co nejvíce vystihovat obsah, který příspěvkem chcete prezentovat. Může se jednat o obecná slova jako třeba #auto, nebo o velice specifické pojmy jako jsou třeba názvy měst, například #praha. Je třeba vždy důmyslně zvolit vhodnou kombinaci jak obecných, tak specifičtějších hashtagů. Nevýhodou těch příliš obecných je jeho zobrazování irelevantním lidem. Pokud použijete ještě navíc angličtinu, váš post se s největší pravděpodobností bude zobrazovat celosvětově. Naopak nevýhodou těch specifických může být nízká používanost a tedy nízká šance, že váš hashtag někdo bude reálně vyhledávat. Předtím než zveřejníte váš další příspěvek se proto zamyslete, ke komu chcete, aby se dostal.

Sledování hashtagů

Na Instagramu máte nyní navíc možnost jednotlivé hashtagy sledovat stejně, jako profily jiných uživatelů. Zde bychom rádi upozornili na jedno úskalí, které hlavně firmy často opomíjí. V případě, že třeba prodáváte drahá auta a chcete, aby se vaše posty zobrazovaly uživatelům, kteří jsou movitější a u svého postu uvedete hashtag #golf, můžete být pro uživatele sledující tento hashtag natolik obtěžující nebo nezajímavý, že si váš obsah může u tohoto hashtagu skrýt. Opět tedy apelujeme, aby hashtagy co nejvíce vyjadřovaly obsah, který prezentujete.

Unikátní hashtag

Je to hashtag specifický pro konkrétní službu/produkt/uživatele na Instagramu. Může se jednat o název vaší firmy, konkrétní produkt, nebo například název vaší marketingové kampaně. Unikátní hashtagy se také hojně používají pro instagramové soutěže. Pro firemní profily je unikátní hashtag jednoznačným přínosem. Je to součástí budování vaší značky stejně, jako volba vhodné firemní barvy.

Aplikace pro tvorbu a analýzu hashtagů

Jste z těch, kteří při vymýšlení hashtagů tápou a chybí vám nápady? Mrkněte na několik platforem, které vám tuto práci můžou přinejmenším usnadnit. Jsou to například:

Co rozhodně nedělat?

Zcela určitě nepoužívejte hashtagy jako #instagood, #tagsforlikes, které svého času sloužily jako nástroj pro umělé navýšení sledovanosti a počtu srdíček na vašem profilu. Prozatím to vypadá, že po změně algoritmu už tuto aktivitu Instagram umí rozpoznat a žádný pozitivní efekt to vašemu profilu skutečně nepřinese.

#acotyhlemegadlouhehashtagy? Za nás mají jasnou stopku. Z hlediska funkčnosti jsou naprosto k ničemu. Pokud chcete uživatelům naservírovat delší sdělení, udělejte to jednoduchou větou v textu popisku. Dlouhé hashtagy nebaví číst opravdu nikoho!

Doufáme, že jsme vás nezahltili množstvím informací. Máte-li naopak pocit, že potřebujete některou z výše popsaných funkcionalit vysvětlit lépe, není nic snadnějšího než nás kontaktovat na woxo@woxo.cz.