Často se mi stává, když hovořím se zákazníky o jejich brandu, že spousta z nich nemá ani tušení o čem je řeč. To samozřejmě nikomu nevyčítám, avšak byl to impulz k tomu, abych napsal tento krátký článek. Co je značka podle vás? …
Když se ptám klientů, většinou dostanu odpověď:“ To je naše logo, barvy, které nás charakterizují apod.“ Není to úplně zcestné, ale je to velice krátká definice toho, co značka ve skutečnosti je.
Pojďme se na to podívat z jiného úhlu. Představme si, že jsme v obchodě se sportovní obuví. Před námi jsou vystaveny dvoje na první pohled stejné páry bot, neliší se ani cenou ani vzhledem, rozdíl je, že na jednom páru je napsáno NIKE a na druhém ne. Myslím, že nemusím hádat, pokud zrovna nechcete byt rebel, co byste si vybrali. Otázkou je však: „ Proč bychom se rozhodli zrovna takhle?“
Myslíte si, že je to tou „fajfkou“? Mýlíte se. Fajfka je jen obrázkem, pokud k ní není přidaná nějaká hodnota. Nikdo neřekl, že druhý pár bot je horší nebo lepší, rozdíl je ve vnímání brandu. Nike jsme si vybrali právě proto, že naše podvědomí si výše zmíněnou „fajfku“ spojuje s kvalitou, sloganem „JUST DO IT“, aj. a my tak nějak máme z toho všeho RADOST.
Teprve teď se dostáváme k tomu, co brand je! Emoce! A pozor, je to emoce vašich zákazníků, ne vaše. Značka, firemní identita a podobně jen napomáhají značku budovat, a pokud je budovaná správně, může se vaše vize shodovat s veřejným míněním, avšak to bez kvalitního průzkumu nezjistíte.
Doufám, že jsem vám trochu přiblížil problematiku brandu a zdůraznil, jak důležitý je marketing a následná zpětná vazba. Nepodceňujte to, každá firma, nehledě na velikost, si zaslouží jít správným směrem.