fbpx

3 důvody, proč se vám vyplatí vsadit na SEO, když ekonomika stojí na prahu recese

Daniel Kovalčík

3 důvody, proč se vám vyplatí vsadit na SEO, když ekonomika stojí na prahu recese

S blížící se ekonomickou recesí možná začínáte zvažovat, jaké kroky můžete udělat, aby právě vaše firma byla ta, která krušné chvilky ustojí. Jako jedna z prvních možností se nabízí snížení budgetu pro marketing. Když nad tímto nápadem začnete přemýšlet více do hloubky, zřejmě vám vyjde jako logický krok pozastavit aktivity týkající se dlouhodobější strategie, tedy například SEO (optimalizaci pro vyhledávače). V tomto článku vám prozradím, proč to z mého pohledu není chytrý krok.

 

1. SEO je bezednou studnicí důležitých dat

Pokud máte pocit, že doba je nejistá a nemůžete se spoléhat vůbec na nic, musím vás vyvést z omylu. Kdykoliv se můžete opřít o data. A právě data vám SEO poskytne. Vyhledávače totiž potenciální zákazníci budou používat pořád. Možná se změní jejich nákupní chování a budou více zvažovat, za co své peníze utratí, možná dokonce nákupy na nějakou dobu omezí a začnou vyhledávat pouze informační obsah. Na vás je, abyste nové trendy odhalili a rozklíčovali mezi prvními. 

V praxi to může vypadat tak, že máte internetový obchod se zdravou výživou. Prodeje stagnují, a tak se poradíte se svým SEO specialistou –⁠ budete chtít vědět, jak si aktuálně vedou klíčová slova, na která cílíte, a zda jsou ve vašem oboru nějaké nové trendy ve vyhledávání. Teoreticky můžete zjistit například to, že uživatelé v poslední době více hledají klíčové slovo „domácí müsli tyčinky“. Je tedy pravděpodobné, že přemýšlejí nad tím, jak ušetřit, a chtějí drahé produkty z obchodů nahradit domácí variantou. To však nemusí být špatná zpráva. Jednoduše zkuste zaměřit pozornost na jednotlivé suroviny, ze kterých si lidé takovou domácí tyčinku mohou vyrobit, a vytvořte obsah, který jim poradí, jak na to. 

Podobným způsobem můžete pracovat také s trendy, které se opakují každoročně. V prvních lednových dnech například pravidelně vyroste vyhledávání související se zdravými recepty. A je jen málo pravděpodobné, že příští rok by tomu bylo jinak. Proto se nad prodejem zkuste zamyslet z druhé strany. Potřeby lidí se v recesi možná změní, ale některé z nich nikdy nezmizí úplně. Pokud tedy máte produkt, který uživatelům může pomoci, ukažte jim ho v tom správném světle. Možná bude stačit, když ho přestanete prodávat jako „oříšky“, ale představíte ho jako nepostradatelnou součást levných zdravých receptů.

 

2. Díky SEO nezůstanete pozadu, jakmile ekonomika začne znovu růst

Chcete získat konkurenční výhodu? V tom případě musíte být připraveni vystřelit jako raketa hned, jakmile ekonomika začne znovu růst. Díky tomu necháte všechny své soupeře daleko za sebou. Jak na to? Začněte pomalu, ale jistě pracovat na vylepšeních, na která doposud nebyl čas. Dobré prodeje a zvyšující se tržby jsou totiž často spojeny také s nebezpečně rychlým tempem, které vám nedá šanci zastavit a zrekapitulovat si, co funguje a co ne. Zpomalení spolu se změnami trhu a chováním spotřebitelů tedy může být vhodnou příležitostí ke změnám.

Spolu se svým SEO specialistou se zaměřte na zlepšování uživatelské přívětivosti, ladění technické stránky webu nebo aktualizaci staršího obsahu. Zvažte také, zda nebude vhodné přerozdělit budget. Pokud totiž uživatelé částečně ztratí zájem o nákupy a budou vyhledávat více informačního a vzdělávacího obsahu, můžete například ve své strategii na sociálních sítích začít více pracovat s content marketingem a snížit útratu za reklamu na konkrétní produkty.

Hodnoťte, přerozdělujte, ale rozhodně nezastavujte. Vyhledávače v recesi fungují úplně stejně jako při růstu – neustále mění svůj algoritmus a aktualizují. Pokud teď na optimalizaci přestanete pracovat, konkurence, která bude pokračovat, vám může rychle utéci.

Koneckonců, na tento scénář upozorňuje i magazín Forbes. V průběhu recese v letech 1990 a 1991 totiž v marketingových aktivitách polevil jeden z fast foodových gigantů, McDonald’s. Co myslíte, že se stalo? Ze situace vytěžily řetězce Pizza Hut a Taco Bell, jejichž prodeje stouply o 61 a 40 %.

data-seo

3. Uživatelé vyhledávačům věří

Když se blíží těžké časy, uživatelé stále více přemýšlejí nad tím, jak utratí své peníze. Který produkt opravdu stojí za to, která firma poskytne nejlepší servis a komu vlastně mohou věřit? Oblíbené vyhledávače, jako je Google nebo Seznam, jsou v očích lidí spolehlivé a každý ví, že na první příčky v organickém vyhledávání se nedostane jen tak někdo. Zatímco PPC reklamu si může zaplatit každý, pro organické umístění je potřeba, aby algoritmus určil, že vaše stránky jsou pro čtenáře cenné a relevantní.

Pokud si tedy váš web ve výsledcích vyhledávání vede dobře, mohou to uživatelé vnímat tak, že vyhledávače ho hodnotí velmi pozitivně, a tím pádem vám svou důvěru (a peníze) mohou dát také oni.

Nyní už víte, jak vám optimalizace pro vyhledávače může pomoci v dobách recese. Nepřestávejte na svém webu pracovat, i když vám ekonomická situace příliš nepřeje. Pokud máte pocit, že SEO je přesně to, co vaše stránky aktuálně potřebují, neváhejte nás oslovit – poradíme vám, jak právě vaše firma může z optimalizace pro vyhledávače vytěžit co nejvíce.

daniel-kovalcik-seo

Autor: Daniel Kovalčík

SEO specialista

Daniel má na starost optimalizaci pro vyhledávače a linkbuilding WOXO klientů. Ví přesně, na co se zaměřit, aby dostal vaše weby na první příčky.

danielkovalcik.cz

Další články...