Facebook a Instagram – dvě sociální sítě, které zásadním způsobem hýbou světem online reklamy. Mnoho firem/inzerentů se stále domnívá, že není třeba dělat rozdíly ve formě propagace, kterou na ně umisťují a vlastně proč by? Facebook přeci vlastní Instagram a je to “jen jakýsi doplněk”… Ve skutečnost je opak pravdou a ke komunikaci je třeba přistoupit na každé z platforem o něco jinak. V dnešním článku si ukážeme proč a nastíníme hlavní rozdíly mezi těmito sítěmi.

Klíčovým rozdílem mezi těmito aplikacemi jsou jejich uživatelé. Nemusím určitě zdůrazňovat, kdo jich má více, nicméně z pohledu demografického je Instagram neméně zajímavý. Zatímco na Facebooku zacílit skupinu teenagerů nemusí být zrovna jednoduché a levné, u Instagramu tomu může být přesně naopak. Drtivé většině uživatelů Instagramu je pod 30 let, přičemž dynamicky rostoucí je zejména skupina již zmíněných teenagerů. Výhodou Facebooku je jeho věkově široká uživatelská škála. Dobře na něm zacílíte jak mladší věkové skupiny, tak ty starší, které si postupem času k sociálním sítím hledají cestu a převážně začínají právě Facebookem.

Zabrousíme-li do podstaty obou sítí, najdeme i rozdíl v jejich samotném účelu. Zatímco Instagram slouží k zachycení autentického dění a jeho okamžitému sdílení prostřednictvím mobilů, z Facebooku se stala spíše propracovaná informační platforma. Ve zkratce, na Instagram se jdeme bavit a nahlížet do zákulisí a dění toho, co nás zajímá, na Facebooku hledáme informace, čteme články i nakupujeme zboží. Mnoho firem je schopno fungovat bez webových stránek, pouze s facebookovým profilem (tuto možnost však nedoporučujeme :).

S účelem těchto sítí pak významně souvisí míra interakce. Ta je u Instagramu mnohonásobně vyšší než u Facebooku. Uživatelé Instagramu jsou “zvyklí” více komentovat nebo lajkovat jednotlivé příspěvky. Nemusí vás tedy ve většině případů znepokojovat, že v přepočtu na počty fanoušků, máte na Facebooku značně menší míru interakce než na Instagramu.

I přes značné rozdíly jsou Facebook a Instagram úzce provázány a to nejen formálně, ale i technicky. Díky tomuto provázání můžete inzerovat na obou sítích zároveň, ale také na každé zvlášť. Facebook má podstatně lepší zázemí pro inzerci než Instagram, ale dá se očekávat, že s rostoucím významem Instagramu se i toto bude v dohledné době rapidně měnit.

Jak byste se získanými informacemi naložili vy v těchto konrkétních případech? Jak byste propagaci uchopili?
  1. Jste majitelem módní značky pro náctileté a vlastníte eshop. Právě probíhá přehlídka kolekce na novou sezónu. Jak tuto událost budete komunikovat?
  2. Jste majitelem stavební firmy, která se zabývá výstavbou rodinných domů na klíč. Na kterou sociální síť se primárně zaměříte?

Pokud si nevíte rady s odpověďmi, neváhejte nás kontaktovat. Jsme otevřeni diskuzi :).

Kontaktujte nás